Z radością informujemy, że 1 września bieżącego roku w Mądrzechowie rozpocznie działalność Katolickie Przedszkole Dobrego Pasterza. Trwa już wstępna rekrutacja dzieci do placówki.
Jednocześnie przedszkole poszukuje nauczycieli – osób twórczych, z pasją, które pragną w duchu wiary katolickiej współtworzyć miejsce bezpiecznego wzrastania i rozwoju najmłodszych.
Zainteresowanych rodziców oraz osoby chcące podjąć pracę w przedszkolu zapraszamy do kontaktu z księdzem proboszczem Radosławem Orlikowskim z Mądrzechowa – numer telefonu: 502 968 536.
WNIOSEK WSTĘPNEJ REKRUTACJU - można otrzymać w plebanii w Mądrzechowie.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
INFORMACJA DLA RODZICÓW
Informacja dla Rodziców / Opiekunów prawnych
dotycząca wstępnej rekrutacji do
Katolickiego Przedszkola Dobrego Pasterza w Mądrzechowie
na rok szkolny 2025/2026
Szanowni Państwo,
Katolickie Przedszkole Dobrego Pasterza, którego organem prowadzącym będzie Parafia Rzymskokatolicka pw. św. Jana Pawła II, papieża w Mądrzechowie, znajduje się w końcowej fazie przygotowania. Przedszkole zostanie oficjalnie otwarte z dniem 1 września 2025 roku.
Informacje ogólne:
- Planowane godziny pracy przedszkola: od godz. 6:30 do 16:30
- Charakter placówki: przedszkole katolickie, kładące nacisk na integralny rozwój dziecka: duchowy, emocjonalny, społeczny i intelektualny, w duchu wartości chrześcijańskich
- Zakres działalności: opieka, wychowanie i edukacja dzieci w wieku przedszkolnym
- Przewidywana liczba miejsc: 60 dzieci w trzech oddziałach
- Lokalizacja: nowy budynek przy ul. Biskupa Jana Bernarda Szlagi 1, Mądrzechowo (na terenie parafii)
Kontakt tymczasowy (do czasu uruchomienia przedszkola):
– tel. 502 968 536
– e-mail: ksro@wp.pl
– strona internetowa: https://parafia-madrzechowo.pl
W związku z koniecznością organizacji pracy placówki, prosimy o wypełnienie Wniosku wstępnej rekrutacji, który posłuży przygotowaniu właściwego procesu rekrutacyjnego zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Złożenie tego wniosku stanowi gwarancję uwzględnienia dziecka w pierwszej turze rekrutacji i traktowane będzie jako rezerwacja miejsca w przedszkolu. Żadne dziecko, którego rodzice wypełnią i złożą niniejszy wniosek w terminie, nie zostanie pominięte ani odrzucone w późniejszym etapie rekrutacji.
Ks. Radosław Orlikowski
Proboszcz Parafii św. Jana Pawła II, papieża
w Mądrzechowie
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (RODO), informujemy, że:
- Administratorem danych osobowych jest Parafia rzymskokatolicka pw. św. Jana Pawła II, papieża w Mądrzechowie, ul. Biskupa Jana Bernarda Szlagi 1, 77-100 Mądrzechowo.
- Dane osobowe przetwarzane będą w celu przeprowadzenia wstępnej rekrutacji dziecka do Katolickiego Przedszkola Dobrego Pasterza na rok szkolny 2025/2026.
- Podstawą prawną przetwarzania danych jest art. 6 ust. 1 lit. a i c RODO oraz ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.
- Dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do zakończenia procesu rekrutacyjnego, a w przypadku przyjęcia dziecka – przez okres uczęszczania dziecka do przedszkola.
- Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych, wniesienia sprzeciwu.
- Przysługuje prawo wniesienia skargi do Prezesa UODO.
- Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przeprowadzenia wstępnego procesu rekrutacji.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
STATUT
KATOLICKIEGO
PRZEDSZKOLA DOBREGO PASERZA
W MĄDRZECHOWIE
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
1
- Przedszkole posiada nazwę w brzmieniu: Katolickie Przedszkole Dobrego Pasterza w Mądrzechowie.
- Siedziba przedszkola znajduje się w Mądrzechowie, przy ul. Biskupa Jana Bernarda Szlagi 1.
- Organem prowadzącym przedszkole jest Parafia Rzymskokatolicka pw. św. Jana Pawła II, papieża w Mądrzechowie.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Pomorski Kurator Oświaty
w Gdańsku.
- Przedszkole używa pieczęci podłużnej o brzmieniu:
Katolickie Przedszkole Dobrego Pasterza
Biskupa Jana Bernarda Szlagi 1
77-100 Mądrzechowo,
Dane takie jak: numer telefonu, adres e-mailn numer REGON i NIP zostaną umieszczone na poczęci po ich uzyskaniu w toku rejestracji.
2
- Wychowanie i nauczanie w przedszkolu jest oparte na personalistycznej koncepcji człowieka głoszonej przez Kościół katolicki.
- Przedszkole, którego charakter wychowawczy określa § 2 ust. 1 jest dostępne dla wszystkich dzieci, których rodzice (prawni opiekunowie) je wybierają dla swoich dzieci, akceptują jego Statut i pozostałe dokumenty Przedszkola.
- Przedszkole:
- a) prowadzi wychowanie przedszkolne dla dzieci w wieku 2,5-6 lat;
- b) zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach;
- c) realizuje program nauczania zawierający podstawę programową wychowania
3
Przedszkole działa na podstawie:
a) Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz 59);
b) Ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła katolickiego
w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1989, Nr 29, poz. 154 z późn. zm.);
c) Aktu założycielskiego;
d) wpisu placówki do ewidencji placówek oświatowych Gminy Bytów.
4
- Dane osobowe w Katolickim Przedszkolu Dobrego Pasterza w Mądrzechowie są przetwarzane zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), ustawą z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2018 poz. 1000) oraz wydanymi do nich innymi aktami wykonawczymi oraz zgodnie z dekretem ogólnym KEP w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych w Kościele katolickim.
- Dane osobowe przetwarzane są w celu realizacji zadań Przedszkola związanych z edukacją
oraz wychowaniem, a także w celu nawiązywania stosunków pracy.
- Dyrektor Przedszkola może wyznaczyć Inspektora Ochrony Danych Osobowych w celu zapewnienia ciągłości, legalności oraz prawidłowości przetwarzania danych osobowych
w Przedszkolu.
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
5
- Celami, jakie zakłada się w pracy opiekuńczej, wychowawczej i dydaktycznej
w Przedszkolu są:
- wspomaganie integralnego rozwoju i edukacji dzieci;
- zapewnienie dzieciom możliwości wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych;
- udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
- Ważnym celem przedszkola jest stworzenie wspólnoty wychowawczej, której zadaniem jest podejmowanie wszelkich działań mających na celu angażowanie środowiska przedszkolnego, nauczycieli i rodziców, do podejmowania i realizowania wspólnych inicjatyw zmierzających do integralnego wychowywania dzieci, promowania ich uzdolnień oraz tworzenie klimatu rodzinnego.
- Przedszkole, pełniąc funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze rodziny, realizuje swe zadania w ścisłej współpracy z rodzicami dziecka oraz osobami i instytucjami wspierającymi działalność przedszkola, w trosce o bezpieczeństwo, zdrowie i prawidłowy rozwój wychowanka.
- Przedszkole współpracuje z rodzicami dzieci w szczególności w zakresie wychowania, opieki i nauczania dzieci – w celu wspierania wychowawczej roli rodziny. Poza bieżącą współpracą, formy i sposoby organizacyjne ustala Dyrektor przedszkola po zasięgnięciu opinii nauczycieli.
6
- Praca opiekuńczo-wychowawczo-dydaktyczna jest organizowana odpowiednio do potrzeb dzieci i prowadzona w oparciu o obowiązującą podstawę programową wychowania przedszkolnego oraz dopuszczone przez dyrektora programy nauczania przedszkolnego.
- Realizacja założeń podstawy programowej odbywa się w czasie nie krótszym niż pięć godzin dziennie, w godzinach od 8.00 do 13.00.
- Cele i zadania przedszkola dostosowane do potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka, nauczyciel realizuje według obowiązującej podstawy programowej, w sposób szczególny poprzez:
- zapewnienie opieki nad dzieckiem odpowiednio do potrzeb i możliwości przedszkola;
- wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień;
- budowanie chrześcijańskiego systemu wartości;
- kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej;
- rozwijanie umiejętności społecznych dzieci;
- stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce;
- troskę o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną;
- budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym;
- wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych;
- kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej.
- 4. Z uwagi na katolicki charakter placówki wychowanie religijne jest integralnie związane
z realizacją podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- Katecheza przedszkolna jest organizowana w ramach zajęć obowiązkowych
w następującym wymiarze: dwa razy po 30 minut dla dzieci 6, 5 i 4 letnich oraz dwa razy w tygodniu po 15 minut dla dzieci 3.
7
- Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań
do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych,
z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności:
- zapewnia opiekę i bezpieczeństwo dzieciom w czasie pobytu, na terenie przedszkola oraz podczas zajęć prowadzonych przez przedszkole poza jego terenem, stosując
w swoich działaniach obowiązujące przepisy BHP i Ppoż.;
- dba o bezpieczeństwo powierzonych dzieci od momentu ich przyprowadzenia
do przedszkola do momentu odebrania przez rodziców lub upoważnione osoby odpowiadają nauczyciele;
- wszyscy pracownicy przedszkola są zobowiązani dbać o bezpieczne i higieniczne warunki zabawy i nauki wychowanków;
- w razie wypadku lub nagłej choroby dziecka przedszkole informuje rodziców/prawnych opiekunów zgodnie z przyjętą procedurą;
- dzieci są przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez rodziców/prawnych opiekunów lub pisemnie upoważnioną inną osobę, gwarantującą dziecku pełne bezpieczeństwo;
- osoba upoważniona jest zobowiązana do posiadania dokumentu tożsamości przy odbiorze dziecka z przedszkola, w celu sprawdzenia danych wskazanych
w upoważnieniu;
- rodzice przyjmują pełną odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odebranego z przedszkola przez upoważnioną osobę;
- przedszkole stwarza dzieciom nowoprzyjętym warunki przyjaznej adaptacji, zapewniając im poczucie bezpieczeństwa i akceptacji.
- Przedszkole organizuje w miarę możliwości pomoc psychologiczno - pedagogiczną
w formie:
- zajęć specjalistycznych dla dzieci;
- udzielania porad, konsultacji indywidualnych z psychologiem i pedagogiem, pedagogiem specjalnym dla rodziców i nauczycieli
- organizowanie warsztatów dla rodziców.
8
- Przedszkole w procesie wspomagania i rozwoju edukacji dzieci współpracuje z rodzicami,
w szczególności:
- zapoznaje z wybranym programem wychowania przedszkolnego;
- zapoznaje z koncepcją pracy przedszkola i sposobami jej wdrażania;
- udziela pomocy w rozwiązywaniu trudnych sytuacji wychowawczych, rozpoznawaniu ich przyczyn i podejmowaniu odpowiednich działań;
- przekazuje informacje o rozwoju dziecka, jego osiągnięciach i postępach, a także ewentualnych trudnościach w zachowaniu i nauce;
- zapoznaje z wynikami diagnozy przedszkolnej, włącza rodziców w realizację działań wspomagających rozwój dziecka;
- organizuje zebrania, indywidualne konsultacje, uroczystości okazjonalne;
- zachęca rodziców do czynnego uczestnictwa w życiu przedszkola.
- Przedszkole może organizować dla wychowanków różne formy krajoznawstwa i turystyki – głównie spacery, wycieczki, wyjścia plenerowe. Organizuje program wycieczek oraz imprez dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej.
ROZDZIAŁ III
ORGANY PRZEDSZKOLA
9
- Organami przedszkola są:
- Dyrektor przedszkola;
- Rada Pedagogiczna.
- Organy przedszkola mają zapewnioną możliwość podejmowania działań oraz inicjatyw
w zakresie swoich kompetencji, współdziałając z dyrektorem.
- Dyrektora przedszkola mianuje organ prowadzący.
- Dyrektor może stworzyć stanowisko Wicedyrektora przedszkola za zgodą organu prowadzącego przedszkole. Obowiązki Wicedyrektora określa zakres czynności ustalony przez Dyrektora.
- Dyrektor kieruje całą działalnością przedszkola, reprezentuje je na zewnątrz, jest odpowiedzialny za prawidłową realizację jego zadań zgodnie ze statutem przedszkola oraz za rozwój i podnoszenie poziomu pracy przedszkola, jako katolickiej instytucji oświatowo-wychowawczej.
- Zadania dyrektora:
- dopuszcza do użytku w przedszkolu programy wychowania przedszkolnego;
- sprawuje nadzór pedagogiczny;
- przyjmuje i skreśla dzieci z listy przyjętych do przedszkola zgodnie z zasadami opisanymi w statucie;
- sprawuje i organizuje opiekę nad dziećmi orz stwarza im warunki pełnego
i harmonijnego rozwoju;
- dobiera i zatrudnia oraz zwalnia pracowników przedszkola, uwzględniając przy tym jego charakter, zadania statutowe oraz regulaminy wewnętrzne;
- planuje i organizuje pracę przedszkola;
- kieruje pracami Rady Pedagogicznej i realizuje jej uchwały podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;
- organizuje i wspiera doskonalenie zawodowe nauczycieli;
- wspiera i w miarę możliwości organizuje doskonalenie zawodowe nauczycieli;
- odpowiada za dokumentację przedszkolną;
- wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom
i nauczycielom w trakcie zajęć organizowanych przez przedszkole;
- zapewnienia pracownikom właściwe warunki pracy zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, BHP, Ppoż.;
- realizuje inne zadania związane z działalnością i funkcjonowaniem przedszkola.
- Dyrektor przedstawia Radzie Pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym ogólne wnioski wypływające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje
o działalności przedszkola.
- Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych nauczycieli i oraz innych pracowników przedszkola.
- Nieporozumienia i spory w przedszkolu rozstrzyga dyrektor poprzez:
- wysłuchanie każdej z zainteresowanych stron;
- podejmowanie próby wyjaśnienia istoty nieporozumień;
- mediacje;
- umożliwianie stronom spotkania się na neutralnym gruncie.
- W przypadku braku kompromisu pomiędzy stronami głos Dyrektora jest decydujący.
10
- Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele pracujący w przedszkolu.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor przedszkola.
- Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania.
- Zebrania Rady Pedagogicznej odbywają się przed rozpoczęciem roku szkolnego,
po półroczu i po zakończeniu roku szkolnego oraz w każdym czasie na wniosek dyrektora przedszkola lub Rady Pedagogicznej.
- Uczestnictwo w zebraniach Rady jest obowiązkiem każdego członka tego organu i odbywa się w czasie wolnym od zajęć z dziećmi.
- Rada Pedagogiczna przeprowadza analizę oraz dokonuje oceny jakości efektów wychowania i kształcenia w przedszkolu, ze szczególnym nakierowaniem na wyniki gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
- Rada Pedagogiczna opracowuje działania doskonalące jakość pracy przedszkola,
w szczególności w obszarze - efekty działalności opiekuńczej, wychowawczej
i dydaktycznej oraz innej działalności statutowej.
- Rada Pedagogiczna proponuje zmiany w statucie, które za pośrednictwem dyrektora przedszkola, przedstawiane są organowi prowadzącemu przedszkole.
- Rada Pedagogiczna wskazuje potrzeby w zakresie doskonalenia zawodowego i wzbogacania warsztatu pracy.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
- Członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani do zachowania tajemnicy służbowej
we wszystkich sprawach dotyczących spraw przedszkola, a także spraw, które mogłyby naruszać dobro osobiste dziecka, jego rodziców i pracowników przedszkola.
ROZDZIAŁ IV
ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
11
- Przedszkole jest wielooddziałowe, czynne w godzinach: 6.30-16.30.
- Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział, obejmujący dzieci
w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.
- Liczba dzieci w oddziale nie powinna przekraczać 20.
- Do przedszkola mogą uczęszczać dzieci w wieku 2,5 – 6 lat.
- Ramowy rozkład dnia w przedszkolu ustalany jest przez dyrektora w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
- Rozkład dnia danego oddziału dostosowany jest do potrzeb dzieci, wynikających
z ich rozwoju fizycznego, emocjonalnego, intelektualnego i społecznego.
- Szczegółowy program dnia dla danego oddziału ustala nauczyciel.
12
- Przedszkole w ramach czesnego:
- realizuje zadania podstawy programowej wychowania przedszkolnego;
- prowadzi zajęcia dodatkowe poszerzające ofertę edukacyjną;
- Opłata za posiłki jest dodatkowa, w ramach której przedszkole zapewnia trzy posiłki – śniadanie, obiad i podwieczorek
- Czas trwania zajęć dodatkowych oraz metody ich realizacji są dostosowane do potrzeb, możliwości i zainteresowań dzieci, oczekiwań rodziców/prawnych opiekunów oraz możliwości finansowych przedszkola.
13
- Szczegółowe cele i zadania przedszkola, sposób ich realizacji określa koncepcja pracy przedszkola oraz miesięczne plany pracy poszczególnych nauczycieli.
- Przedszkole prowadzi dla każdego oddziału e-dziennik zajęć przedszkolnych w aplikacji „Inso” na dany rok szkolny, w którym nauczyciel dokumentuje przebieg pracy opiekuńczej, wychowawczej i dydaktycznej z wychowankami.
ROZDZIAŁ V
PRAWA I OBOWIĄZKI PRACOWNIKÓW PRZEDSZKOLA
14
- Dyrektor zatrudnia w przedszkolu personel: pedagogiczny, administracji i obsługi posiadający odpowiednie kwalifikacje.
- Zatrudniania w przedszkolu nauczyciele i inni pracownicy winni utożsamiać się z katolickim charakterem przedszkola.
- Nauczyciele oraz inni pracownicy zatrudniani na podstawie umowy o pracę lub innej umowy cywilno-prawnej.
- Za bezpieczeństwo dziecka w czasie jego pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem placówki odpowiada: dyrektor, nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad dzieckiem oraz personel obsługi jako współodpowiedzialny.
- Przedszkole dopuszcza możliwość pracy wolontariuszy oraz odbywanie praktyk nauczycielskich przez studentów kierunków pedagogicznych.
- Pracownicy przedszkola nie mogą podawać dzieciom żadnych leków, z wyjątkiem sytuacji zagrożenia życia, po konsultacji z rodzicem lub prawnym opiekunem dziecka.
15
- Nauczyciel realizując swe zadania jest odpowiedzialny za jakość i wyniki pracy.
- Do podstawowych zadań nauczyciela należy:
- odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu
w przedszkolu: podczas zajęć indywidualnych, zajęć grupowych, ćwiczeń gimnastycznych, zabaw ruchowych, w czasie spożywania posiłków i czynności higienicznych oraz poza jego terenem w czasie wycieczek i spacerów;
- rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych
oraz możliwości psychofizycznych dzieci;
- organizowanie i prowadzenie pracy wychowawczej, dydaktycznej i opiekuńczej zgodnie z wymaganiami podstawy programowej wychowania przedszkolnego;
- tworzenie warunków wspomagających rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowań poprzez pracę indywidualną z dzieckiem zdolnym, pracę wyrównawczą;
- prowadzenie i dokumentowanie obserwacji pedagogicznej, mającej na celu poznanie
i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci, zgodnie z arkuszem obserwacji zawartym w realizowanym programie wychowania przedszkolnego;
- prowadzenie diagnozy gotowości szkolnej;
- tworzenie w przedszkolu dobrej, rodzinnej atmosfery;
- organizowanie okresowych spotkań z rodzicami w celu wymiany informacji
i rozmów na tematy wychowawcze;
- przestrzeganie prawa rodziców do znajomości zadań wynikających z programu wychowania przedszkolnego, realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju;
- prowadzenie dokumentacji zgodnie z odrębnymi przepisami;
- dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy dydaktycznych oraz troska
o estetykę pomieszczeń;
- współpraca ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno – pedagogiczną
i zdrowotną;
- zgłaszanie poprzez wpis do zeszytu wyjść każdego wyjścia z grupą dzieci poza teren przedszkola podając cel i miejsce pobytu, zapewniając dzieciom pełne bezpieczeństwo;
- realizacja wszystkich innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola, wynikających z bieżącej działalności placówki.
- Nauczyciele i specjaliści w przedszkolu, w tym w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
- Nauczyciel posiada status funkcjonariusza publicznego.
- Nauczyciel powinien zwrócić uwagę na osoby postronne przebywające na terenie przedszkola, w razie potrzeby zwrócić się o podanie celu pobytu i zawiadomić pracownika obsługi o fakcie przebywania osób postronnych.
- Nauczyciel kontroluje miejsca, w których prowadzi zajęcia, dostrzeżone zagrożenia usuwa sam lub niezwłocznie zgłasza dyrektorowi przedszkola.
- Nauczyciel zobowiązany jest natychmiast reagować na wszystkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania dzieci, stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa wychowanków.
- Nauczyciel ma prawo do korzystania z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych, naukowych
i kościelnych, w porozumieniu z dyrektorem.
- rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizycznych dzieci;
- określają mocne stron, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia wychowanków;
- rozpoznają przyczyny niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym bariery i ograniczenia utrudniające im funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkola;
- podejmują działania sprzyjające rozwojowi kompetencji oraz potencjału wychowanków w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy
ich funkcjonowania;
- współpracują z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym,
w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania dzieci, barier i ograniczeń
w środowisku utrudniających funkcjonowanie dzieci i ich uczestnictwo w życiu przedszkola oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy ich funkcjonowania oraz planowania dalszych działań.
- Zatrudnieni w przedszkolu nauczyciele posiadający kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych:
- prowadzą wspólnie z innymi nauczycielami zajęcia edukacyjne oraz wspólnie
z innymi nauczycielami i specjalistami realizują zintegrowane działania i zajęcia określone w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, dalej zwany IPE-T;
- prowadzą wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami pracę wychowawczą
z uczniami niepełnosprawnymi;
- uczestniczą, w miarę potrzeb, w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez innych nauczycieli oraz w zintegrowanych działaniach i zajęciach, określonych w IPE-T, realizowanych przez nauczycieli i specjalistów;
- udzielają pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne oraz nauczycielom i specjalistom realizującym zintegrowane działania i zajęcia, określone w IPE-T, w doborze form i metod pracy z uczniami niepełnosprawnymi;
- prowadzą inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci, w szczególności zajęcia rewalidacyjne.
- Do zadań pedagoga i psychologa zatrudnionego w przedszkolu, w tym w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, należy w szczególności:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych wychowanków w celu określenia ich mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola;
- diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne
i pełne uczestnictwo dziecka w życiu przedszkola;
- udzielanie wychowankom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
- podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci;
- minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym dzieci;
- inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
- pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci;
- wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia ich mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
- udzielaniu wsparcia psychologiczno-pedagogiczneego.
- Do zadań pedagoga specjalnego zatrudnionego w przedszkolu, w tym w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, należy w szczególności:
- współpraca z nauczycielami lub innymi specjalistami, rodzicami oraz dziećmi w:
- rekomendowaniu dyrektorowi przedszkola działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa wychowanków w życiu przedszkola oraz dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
- prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych wychowanków w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie wychowanka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
- rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych wychowanków,
- określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci;
- współpraca z zespołem w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego;
- wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych dzieci lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie wychowanka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy
z dzieckiem,
- dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych wychowanka oraz jego możliwości psychofizycznych,
- doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb dzieci;
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom, ich rodzicom
i nauczycielom;
- współpraca w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w zależności
od potrzeb, z innymi podmiotami funkcjonującymi na tym polu;
- przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola w zakresie zadań określonych dla pedagoga specjalnego.
- Do zadań logopedy zatrudnionego w przedszkolu, w tym w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, należy w szczególności:
- diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego dzieci;
- prowadzenie zajęć logopedycznych dla wychowanków oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń;
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami wychowanków;
- wspieranie pracy nauczycieli i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia ich mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Przedszkole może zatrudnić terapeutę pedagogicznego, do którego w szczególności należy:
- prowadzenie obserwacji dzieci z zaburzeniami lub specyficznymi trudnościami
w uczeniu się w celu rozpoznawania trudności oraz monitorowania efektów oddziaływań terapeutycznych;
- rozpoznawanie przyczyn utrudniających dzieciom aktywne i pełne uczestnictwo
w życiu przedszkola;
- prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym dzieci, we współpracy z rodzicami uczniów;
- wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych wychowanków w celu określenia ich mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Praca nauczyciela podlega ocenie, zgodnie z odrębnymi przepisami prawa i statutem.
- Kryterium oceny pracy nauczyciela jest w szczególności stopień realizacji zadań zapisanych
w prawie oświatowym i określonych w statucie, w tym praca z dziećmi oraz praca na rzecz przedszkola w ramach 40 – godzinnego tygodnia pracy.
16
- Podstawowym zadaniem pracowników administracji i obsługi jest:
- zapewnienie sprawnego działania przedszkola;
- utrzymanie obiektu i jego otoczenia w porządku i czystości;
- współpraca z nauczycielami w zakresie opieki i wychowania dzieci;
- usuwanie lub zgłaszanie dyrektorowi placówki wszelkich zaniedbań i zagrożeń, mających wpływ na zdrowie i bezpieczeństwo dzieci.
- Szczegółowy zakres obowiązków tych pracowników ustala dyrektor przedszkola.
ROZDZIAŁ VI
PRAWA I OBOWIĄZKI DZIECI I RODZICÓW
17
- Przedszkole stwarza warunki w zakresie realizacji praw dziecka, a w szczególności do:
- życzliwego i podmiotowego traktowania;
- zabawy i działania w bezpiecznych warunkach;
- przebywania w spokojnej, pogodnej atmosferze z wykluczeniem pośpiechu;
- zabawy i wyboru towarzyszy zabawy;
- badania i eksperymentowania;
- doświadczania konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względami bezpieczeństwa);
- rozwoju z uwzględnieniem zainteresowań, możliwości i potrzeb;
- aktywnej dyskusji z dziećmi i dorosłymi;
- korzystania z zajęć korekcyjnych, terapii logopedycznej, jeśli takiej pomocy potrzebuje;
- formułowania własnych ocen, zadawania trudnych pytań (na które powinno uzyskać rzeczową zgodną z prawdą odpowiedź);
- opieki ze strony nauczyciela;
- współpracy nauczyciel – dziecko opartej się na poszanowaniu godności osobistej dziecka;
- ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej;
- znajomości swoich praw.
18
Do obowiązków dziecka należy:
- przestrzeganie ustalonych reguł współżycia w grupie;
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i zdrowia;
- przestrzegania higieny osobistej;
- poszanowanie godności rówieśników i dorosłych;
- wypełnianie zadań, zleconych przez nauczycieli i personel przedszkola;
- samodzielne wykonywanie czynności w miarę swoich możliwości.
19
Za pobyt dzieci w Przedszkolu rodzice (opiekunowie prawni) wnoszą opłaty zgodnie z zawartą umową cywilno-prawną pomiędzy rodzicami (opiekunami prawnymi),
a Dyrektorem Przedszkola.
20
Dyrektor Przedszkola może, w drodze decyzji, skreślić dziecko z listy wychowanków
w przypadku:
- niedostosowania dziecka do grupy (np. silna agresja) zagrażającego zdrowiu
i bezpieczeństwu innych dzieci i braku możliwości udzielania pomocy w ramach środków, jakimi dysponuje Przedszkole; przy czym decyzja ta podejmowana jest w porozumieniu z poradnią psychologiczno-pedagogiczną;
- uchylania się rodziców (prawnych opiekunów) od współdziałania z nauczycielem oddziału w zakresie ustalenia zasad jednolitego oddziaływania wychowawczego;
- braku możliwości określenia form pomocy i opieki dziecku wynikającego z odmowy podjęcia współpracy ze specjalistami poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej.
- Decyzję o skreśleniu dziecka z listy wychowanków Przedszkola przekazuje się rodzicom lub przesyła na adres podany przez rodziców.
- Od decyzji, o której mowa w ust. 2, rodzicom (opiekunom prawnym) przysługuje odwołanie do organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
21
- W przypadku zaległości w wysokości trzykrotności opłaty miesięcznej, Dyrektor Przedszkola po uprzednim bezskutecznym wezwaniu rodziców dziecka do zapłaty, wykreśla dziecko z rejestru (wykazu) dzieci Przedszkola.
- Informację o wykreśleniu dziecka z rejestru dzieci Przedszkola w formie pisemnej Dyrektor Przedszkola przekazuje rodzicom/prawnym opiekunom.
- Podstawę do wykreślenia dziecka z rejestru dzieci Przedszkola stanowi także:
- rezygnacja rodzica z usług przedszkola;
- zakwalifikowanie dziecka do innej formy wychowania i opieki.
22
- Rodzice dzieci uczęszczających do Przedszkola mają prawo do:
- zapoznawania się z zadaniami wynikającymi z planu pracy Przedszkola oraz programem wychowania przedszkolnego w danym oddziale;
- uzyskiwania na bieżąco rzetelnych informacji na temat swojego dziecka;
- uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, doborze metod udzielania pomocy.
- W Przedszkolu działa aplikacja „Inso”, służąca między innymi do wymiany informacji pomiędzy pracownikami a rodzicami dzieci.
23
Do podstawowych obowiązków rodziców należy:
a) przestrzeganie postanowień Statutu Przedszkola;
b) zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce;
c) przyprowadzanie i odbieranie dzieci z Przedszkola w czasie ustalonym przez Przedszkole;
d) terminowe uiszczanie odpłatności za korzystanie z usług Przedszkola do końca każdego miesiąca za pośrednictwem aplikacji „Inso”, przelewu lub osobiście
w sekretariacie.
24
- Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i nauczania dzieci.
- Rodzice mają obowiązek dbać o zdrowie i higienę dzieci, przyprowadzać do przedszkola dziecko zdrowe, w trosce o nie i o zdrowie innych dzieci oraz personelu przedszkola.
ROZDZIAŁ VII
SPOSÓB UZYSKIWANIA ŚRODKÓW FINANSOWYCH NA DZIAŁALNOŚĆ PRZEDSZKOLA
25
- Działalność Przedszkola jest finansowana z następujących źródeł:
- dotacji ustalonej na podstawie odrębnych przepisów i przekazywanej przez właściwą jednostkę samorządu terytorialnego;
- wpłat rodziców dzieci za pobyt w Przedszkolu;
- dotacji celowych przekazywanych Przedszkolu przez osoby prawne, organizacje
i instytucje;
- jednorazowej, bezzwrotnej opłaty wpisowej.
- Wysokość opłaty miesięcznej za pobyt dziecka w Przedszkolu oraz terminy jej wpłaty ustala Dyrektor Przedszkola.
- Wszelkie zniżki i odstępstwa od przyjętych zasad nie wymagają odrębnego postanowienia,
a ich wysokość pozostaje sprawą indywidualnych uzgodnień miedzy Dyrektorem Przedszkola a rodzicami, dla których dobro dziecka pozostaje sprawą nadrzędną.
- Zasady gospodarki finansowej Przedszkola określają odrębne przepisy.
ROZDZIAŁ VIII
ZASADY PRZYJMOWANIA DZIECI DO PRZEDSZKOLA
26
- Przedszkole prowadzi rekrutację przez aplikację „Inso” lub sekretariat.
- Przyjęcie dziecka do Przedszkola wymaga:
- złożenia podania o przyjęcie dziecka do Przedszkola;
- rozmowy z rodzicami dziecka (opiekunami prawnymi);
- wpłaty wpisowego;
- podpisania umowy przez rodziców, co jest równoznaczne z zobowiązaniem do przestrzegania aktów regulujących działalność Przedszkola;
- dostarczenia w wyznaczonym terminie dokumentów dziecka, niezbędnych do właściwego realizowania wychowania przedszkolnego;
- Zapisy do Przedszkola są dokonywane są przez cały rok szkolny w ramach wolnych miejsc.
- Decyzję o przyjęciu dziecka do Przedszkola podejmuje Dyrektor Przedszkola.
27
- Wszelkie spory wynikające w trakcie procedury kwalifikacyjnej rozstrzyga Dyrektor Przedszkola.
- Rodzice mają prawo odwołać się od decyzji osoby prowadzącej w przypadku nieprzyjęcia dziecka do Przedszkola w terminie 7 dni od dnia otrzymania powiadomienia.
- Decyzja organu prowadzącego w sprawie nieprzyjęcia dziecka do Przedszkola jest ostateczna.
28
- Dziecko przyjęte do Przedszkola staje się jego wychowankiem z chwilą wpisania go na listę wychowanków.
- Warunkiem wpisania dziecka na listę wychowanków jest przestrzeganie ustaleń finansowych zawartych między Przedszkolem i rodzicami (prawnymi opiekunami) dzieci oraz zobowiązanie do przestrzegania wewnątrzszkolnych aktów prawnych, w tym postanowień niniejszego Statutu.
ROZDZIAŁ IX
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
29
- Statut nadaje i zmienia organ prowadzący Przedszkole.
- Regulaminy określające działalność organów Przedszkola, jak również wynikające z zadań Przedszkola nie mogą być sprzeczne z przepisami niniejszego Statutu, jak również z innymi przepisami prawa.
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.